Workshop voor blinde en slechtziende leerlingen van Visio uit Grave

visio-01Donderdag 22 september heb ik namens het Architectuurcentrum Nijmegen de workshop “Architectuur door andere ogen” verzorgd voor het Visio uit Grave. Het doel was om 10 leerlingen met een visuele beperking, waarvan er 2 zelfs volledig blind waren, kennis te laten maken met het project Bouwlab (ACN i.s.m. Stichting Fabrikaat) en een bezoek te brengen aan de Tiny Houses op de Lentse Warande, onder aan de Waalbrug. In een korte introductie heb ik wat verteld over de locatie, het project “ruimte voor de rivier” en kort iets over het Bouwlab. Het leek mij leerzaam om de leerlingen de Warande (de dijk) ook te laten ervaren, dus heb ik ze langs de betonnen rand geleid richting de trap, zodat ze met of zonder begeleiding af konden dalen richting het water. Dit was al een hele uitdaging en belevenis op zich. Een aantal leerlingen klommen direct over de betonnen rand om vervolgens (met stok) naar beneden te schuifelden. Eenmaal bij het water werd direct de diepte van het water gepeild en gevoeld hoe koud of warm het water was.

visio-02Vervolgens hebben ze in groepjes (onder begeleiding van hun begeleiders of zelfs van elkaar) de verschillende projecten verkend. Ze waren bijzonder enthousiast, met name over de kleinere ruimtes en konden dan ook geen genoeg krijgen van “het Hondebot” zoals zij het noemden. Volgens Frank te Beek, de docent die overigens zelf ook slechtziend is, geeft een kleine ruimte de leerlingen een gevoel van veiligheid, overzicht en worden de zintuigen geprikkeld. Je kunt de ruimte voelen, ruiken en horen (kloppen), bovendien is deze de ruimte ook niet “standaard” recht van vorm.

visio-03In het creatieve deel, wat hierna volgde, hebben de leerlingen zich verzameld in het Paviljoen KAPKAR, waar ik ze kort wat heb uitgelegd over de Gulden Snede verhouding en het Plastisch Getal. Ik had een grote blokkendoos (grote Morphotheek) meegenomen, zodat de leerlingen eerst allerlei blokjes, vormen en bijzondere verhoudingen konden voelen. Daarna gingen ze aan de slag met passen en meten, om te proberen een reeks of juist een artistiek bouwwerk te maken. Ook dit vonden de leerlingen erg leuk om te doen, waarbij sommigen er echt helemaal in op gingen.

Als afsluiting heb ik wat verteld over een aantal gebouwen die speciaal zijn ontworpen voor en door blinde mensen. Dit was voor de leerlingen ook erg leerzaam, omdat ze zich van kleins af aan continu aanpassen aan de onbekende en “gevaarlijke” omgeving. Het idee om een gebouw aan te passen aan hun specifieke wensen was hun compleet vreemd, maar sprak hun wel erg aan.

Wilt u meer weten over (onderwijs)projecten op maat, of welke workshops ik verder aanbied? Kijk dan bij Workshops of bij Project-onderwijs, of neem contact op via  info@michielvanzoest.nl

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


*