Workshop “Verwonderlijke gevels” tijdens week van het maakonderwijs op de Johannesschool Arnhem

Week van het Maakonderwijs: 

Donderdag 9 november heeft Michiel van Zoest de eerste in een reeks van workshops verzorgd voor leerlingen uit groep 1 & 2 van de Johannesschool in Arnhem in het kader van “de week van het maakonderwijs”. Aankomende week volgen nog workshops op onder andere de Wijzer, de Jozefschool, Lichtenbeek, ’t Confetti, de witte vlinder en de Klimboom. Tijdens deze week – die wordt georganiseerd door “Sterk Techniekonderwijs” – volgen basisschoolklassen allerlei activiteiten op het raakvlak van kunst, wetenschap, techniek en technologie. Leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met nieuwe materialen, digitale en analoge technieken en/of apparatuur. De kunsten zijn hierbij steeds de bron van inspiratie en verwondering. De lessenserie sluit aan bij kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Vorm, kleur, materiaal & compositie

Tijdens het eerste deel van de workshop “Verwonderlijke gevels” krijgen de kleuters een interactieve, prikellende introductie: “Wat doet een architect?” en “Waar moet je allemaal op letten bij het bedenken van een gebouw?” Daarna gaan ze aan de slag om een aantal facetten van architectuur te “onderzoeken”; denk hierbij aan vormen van ramen, deuren en gevels. Ook onderzoeken ze echt (bouw) materiaal, vergelijken ze 250 verschillende kleuren en gaan ze “composities” bouwen in de vorm van stapelingen van ruimtelijke vormen.

Leerdoelen

Leerlingen bekijken en vergelijken op deze manier kleuren voor hun gevel. Ze voelen, wegen en vergelijken uiteenlopend materiaal (samples) die echt gebruikt worden voor het maken van gevels van gebouwen. Het maken van composities/torens met een speciale set van blokken, die op alle mogelijke manieren op elkaar passen, verhoogt het ruimtelijke inzicht en begrip. Zo leren de leerlingen vormen onderscheiden als staaf, blok en plaat en ontwikkelen ze door te passen, meten en vergelijken een gevoel voor grootte. Ze ervaren mooie verhoudingen en werken tegelijkertijd aan motorische skills als evenwicht, balanceren, bouwen, stapelen en (laten) omvallen. 

Gevels bouwen “op schaal” (3D)

In het tweede deel hebben de leerlingen een aantal gevels van een rijtjeshuis gebouwd met heel veel verschillende blokjes met speciale verhoudingen. Een deel van het rijtjeshuis was gegeven, maar een deel moest zelf moeten worden ingevuld, waarbij ze ook te maken kregen met enige vorm van maat en schaal. Zo kregen ze onder andere de opdracht dat er een Playmobil poppetje door de deur moest passen en uit het raam moest kunnen kijken. Ook hiermee oefenen de leerlingen passen, meten en werken ze aan motorische skills als evenwicht, balanceren, bouwen en het (laten) instorten en weer opbouwen of verbeteren van de stevigheid. 

Wilt u meer informatie over de workshops of (onderwijs)projecten die ik verder aanbied? Kijk dan bij Workshops of bij Project-onderwijs. of  neem contact op via  info@michielvanzoest.nl

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


*