Architectuur rondleiding & foto opdracht voor 230 leerlingen van het Prakticon Doetinchem
Michiel van Zoest heeft in opdracht van het Prakticon uit Doetinchem een speciale “Architectuur Route door Nijmegen met foto-opdracht” ontwikkeld voor hun jaarlijkse cultuurdag. Daarnaast hebben de leerlingen een bezoek gebracht aan de Bastei & het Valkhof Museum.
Architectuur-route
Gezien de doelgroep is er gekozen voor een Architectuur-route door het centrum van Nijmegen die de leerlingen a.h.v. een kaart zelf konden lopen met een begeleider vanuit school. Door een speciale docentenhandleiding kon hij/zij op bepaalde plekken – op interactieve manier – wat meer vertellen over de gebouwen, om de leerlingen zoveel mogelijk te blijven prikkelen. Door ze actief op dingen te wijzen en hier vragen over te stellen, werden de leerlingen aangezet om eens met andere ogen te kijken naar de gebouwen en architectuur van Nijmegen.
De route voerde de leerlingen onder andere langs het Valkhof, St. Josephhof, Lux, Mariënburg, Marikenstraat, Arsenaal, plein 1944, de Hessenberg, Kronenburger toren, de Sticke Hezelstraat, St. Stevenstoren, Kerkboog, Waag, de Hema (wederopbouw architectuur) en het stadhuis, kortom een interessante mix van historische gebouwen en (moderne) architectuur.
Foto-opdracht
Tijdens de wandeling kregen de leerlingen ook een praktische opdracht mee, namelijk om een aantal “artistieke” foto’s te maken van gebouwen & architectuur. Er waren een aantal foto-opdrachten omschreven, waaronder een aantal historische gebouwen, nieuwbouw, doorkijkjes, een zichtlijn en details van materialen en hun toepassing in de architectuur/gebouwen. Hier zijn veel verassende en echt mooie resultaten uitgekomen.
Wilt u meer weten over diverse (onderwijs)projecten die ik verder aanbied? Kijk dan bij Workshops of bij Project-onderwijs, of neem contact op via info@michielvanzoest.nl
Over Prakticon
Prakticon is een school voor praktijkonderwijs voor leerlingen van 12 t/m 18 jaar, waarin Praktijkonderwijs (Pro) wordt aangeboden; een reguliere vorm van voortgezet onderwijs. Het Praktijkonderwijs is gebaseerd op 4 pijlers: wonen, werken, vrije tijd en burgerschap.
Prakticon stimuleert de leerling zich te ontwikkelen op het gebied van wonen, werken, vrije tijd en burgerschap met als doel een eigen plek in de maatschappij te verwerven. De leerling leert optimaal gebruik te maken van de begeleidende kwaliteit van de onderwijsomgeving, van de eigen groei- kracht en van de betekenisvolle omgeving. Een uitgebreid zorgsysteem maakt integraal deel uit van dit proces. Maatwerktrajecten staan centraal in de werkwijze, evenals het leren van en met elkaar. Het klimaat kenmerkt zich door respect en acceptatie in een veilige werk-en leeromgeving. Prakticon is een lerende omgeving.
Leave a comment