Geslaagde pilots nieuwe lessenreeks als onderdeel van het Maakonderwijs op basisschool De Wijzer & IKC De Klimboom in Arnhem
Verwonderlijke Gevels:
Afgelopen periode heeft Michiel van Zoest een aantal succesvolle pilots gedraaid – van zijn nieuw ontwikkelde lessenreeks “Verwonderlijke Gevels – op Basisschool de Wijzer en IKC de Klimboom in Arnhem.
Deze lessenreeks, speciaal ontwikkeld voor de onderbouw van het primair onderwijs i.s.m. Rozet Arnhem & Makerscomos, maakt onderdeel uit van het “maakonderwijs”, waar techniek & technologie samenkomen; leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met nieuwe materialen, digitale en analoge technieken en/of apparatuur. De kunsten zijn hierbij steeds de bron van inspiratie en verwondering. De lessenserie sluit aan bij kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
Vorm, kleur, materiaal & compositie
De eerste les start een interactieve, prikellende introductie: “Wat doet een architect?” Daarna gaan de leerlingen aan de slag om een aantal facetten van architectuur te “onderzoeken”. Denk hierbij aan vormen van ramen, deuren en gevels, onderzoeken ze echt (bouw) materiaal, vergelijken ze en maken ze een selectie uit 250 verschillende kleuren en “ontwerpen & bouwen” ze composities in de vorm van stapelingen van ruimtelijke vormen.
Leerlingen bekijken en vergelijken zo kleuren voor hun gevel. Ze voelen, wegen en vergelijken uiteenlopend materiaal (samples) die echt gebruikt worden voor het maken van gevels van gebouwen. Het maken van composities/torens met een speciale set van blokken, die op alle mogelijke manieren op elkaar passen, verhoogt het ruimtelijke inzicht en begrip. Zo leren de leerlingen vormen onderscheiden als staaf, blok en plaat en ontwikkelen ze door te passen, meten en vergelijken een gevoel voor grootte. Ze ervaren mooie verhoudingen en werken tegelijkertijd aan motorische skills als evenwicht, balanceren, bouwen, stapelen en (laten) omvallen.
Gevels ontwerpen (2D)
Tijdens de tweede les wordt de voorkennis uit les 1 geactiveerd en met behulp van tekenmateriaal “ontwerpen” de leerlingen, aan de hand van een (zelfgekozen) onderlegger, hun eigen gevel voor een woontoren; hoe kom je binnen?, hoe krijg je licht in huis?, welke vorm kunnen ramen hebben etc. etc.
Gevels bouwen “op schaal” (3D)
In de derde les wordt de gevel uit les 2 gebruikt om een aantal gevels van een rijtjeshuis te bouwen met heel veel verschillende blokjes met speciale verhoudingen. Een deel van het rijtjeshuis is gegeven, maar een deel moet zelf moeten worden ingevuld. Hierbij zetten de leerlingen het platte (2D) ontwerp om in een gevel met diepte (3D) en krijgen ook te maken met enige vorm van maat en schaal. Zo krijgen ze onder andere de opdracht dat er een Playmobil poppetje door de deur moet passen en uit het raam moet kunnen kijken. Ook hier oefenen de leerlingen passen, meten en werken ze aan motorische skills als evenwicht, balanceren, bouwen en het (laten) instorten en weer opbouwen of verbeteren van de stevigheid. De opdracht kan individueel (elke leerling bouwt zijn eigen woning) of als groep (4 leerlingen bouwen samen de gevel van een rijtjeshuis) worden uitgevoerd.
Verdiepingsles
Deze les passen de leerlingen al het geleerde uit les 1 + 2 toe, dus ze mogen zelf de gevel(s) inkleuren en materiaal intekenen bijvoorbeeld de dakpannen, dakramen in alle vormen en maten, bakstenen of planken, torentjes op het dak etc. Ook geven ze hun gevel schaal met behulp van poppetjes, dieren, bomen, lucht, zon, gras enz. en leren ze onderzoekende wijs iets over perspectief. Het uiteindelijke resultaat wordt gepresenteerd als echte architect!
Wilt u meer informatie over de workshops of (onderwijs)projecten die ik verder aanbied? Kijk dan bij Workshops of bij Project-onderwijs. of neem contact op via info@michielvanzoest.nl
Leave a comment